Wat een fantastisch land! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robbin Schreurs - WaarBenJij.nu Wat een fantastisch land! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robbin Schreurs - WaarBenJij.nu

Wat een fantastisch land!

Blijf op de hoogte en volg Robbin

21 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Als eerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties. Het is fijn om te weten dat mijn verhalen ook echt gelezen worden.

Vijf dagen nadat we waren aangekomen, besloten we dat het tijd werd om aan onze reis over de bekende “Garden Route” te beginnen. De route die van Kaapstad via de kust naar Durban loopt. We hebben een wonderschone witte Toyota Corrola gehuurd, hostels voor de eerste week geboekt, en toen konden we vertrekken.
Onze eerste stop was in Oudtshoorn, ongeveer 6 uur rijden. Hier hebben we de Canyon grotten bezocht, en de volgende ochtend een 54km lange mountainbike tocht gemaakt door het gebied. We werden op een 1600m hoge berg afgezet, om vervolgens weer terug te fietsen. Met ingeknepen remmen hard de berg af, en vervolgens afzien door het heuvelachtige landschap. Mooi man!

In de middag de auto weer gepakt om via Wilderniss naar Knysna te rijden om daar 2 nachten te blijven. Beide plaatsen staan bekend om hun mooie natuur. Het was weekend dus we hadden wel zin in een feestje. De ober in het Italiaanse restaurant nam ons samen met zijn vrienden mee naar een mooie club. Ook in Zuid-Afrika kennen ze Jägermeister dus de sfeer zat er al gauw in natuurlijk.

Na twee dagen hiken, kanoën en hoogtepunten te bezoeken reden we door naar Plettenburg bay. Dit is een levendig kustplaatsje waar je veel avontuurlijke dingen te doen zijn. We gingen hier onder andere zwemmen met zeeleeuwen. Oprecht één van de leukste dingen die ik ooit gedaan heb. Stel je voor; met je snorkel in ondiep water, 300 zeeleeuwen om je heen die onder je door zwemmen, langs je heen schieten, in je flippers bijten en zo dichtbij komen dat je ze gewoon kan aanraken.
Na twee dagen hiken, water Tuben en een bezoek aan een dieren reservoir leek het me een goed idee om uit een vliegtuig te springen om het kopje skydiven van mijn bucketlist af te kunnen strepen. Eng?? Nee, SUPERVET! Zie het filmpje voor het bewijs (de hoogste bungee durfde ik niet aan om eerlijk te zijn)

Na deze adrenalinekick gingen we gauw door naar Addo Elephant park. In Addo gingen we op safari om de echte ‘Big Five’ te zoeken. We hebben de Olifant, Leeuw en Buffel konden vinden. Het luipaard hebben we in het reservoir gezien dus alleen de neushoorn hebben we gemist.

Na Addo moesten we nog een nachtje doorbrengen in het saaie Grahamstown, om de volgende dag door te reizen naar Coffee Bay. Dit is een typische backpackers plaats. We zaten direct aan zee. Er hing een gezellige, gemoedelijke sfeer en om het half uur werden je paddo’s of wiet aangeboden. Natuurlijk zijn wij twee brave jongentjes en hebben we het bij bier gehouden. We moesten fit zijn om de volgende dag naar Durban te rijden. Na Kaaptstad en Johannesburg de derde stad van Zuid-Afrika. Inmiddels was het alweer weekend geworden, dus moesten ook hier het uitgaansleven ‘onderzoeken’. Vanuit het backpackershostel gingen we twee dagen gezamenlijk uit. Eigenlijk heel leuk om met 25 ‘onbekende buitenlanders’ te gaan stappen. De volgende morgen waren de eerste uren wat zwaar, maar toch nog veel gezien in Durban. Onder andere het stadion waar Nederland in 2010 heeft gespeeld. Een fantastisch stadion waar ruim 53000 mensen in kunnen, maar toch gek als je na gaat dat het toebehoord aan de nr. 10 van de Zuid-Afrikaanse competitie.

Na Durban nog even drie dagen naar de Drakensberg om een van de mooiste gebergtes van de wereld te bewonderen. De natuur is daar echt wonderschoon. Zelfs nog een dagtrip naar het land Lesotho gemaakt, wat in tegenstelling tot Zuid-Afrika nog heel primitief leeft. Zeker een mooie ervaring om de levenswijze van de bevolking te zien. En natuurlijk een extra stempel in m’n paspoort.

Zoals jullie kunnen lezen hebben we ons de afgelopen 15 dagen uitstekend vermaakt. Bijna 3500km gereden aan de verkeerde kant van de weg(ze rijden links), veel mooie plaatsen gezien en natuurlijk veel leuke mensen ontmoet in de goed verzorgde hostels. De grote wegen hier zijn te vergelijken met die in Nederland. Wel moet je altijd alert blijven als er weer schapen, koeien, apen of ander wild langs de weg loopt, terwijl wij met 140 aan komen rijden. Ook reden we soms door kleine stadjes waar je weer even met de neus op de feiten wordt gedrukt als je de krotjes en afgebrokkelde huizen ziet. Het minimum uurloon licht op nog geen 0.80cent per uur dus je kunt wel nagaan hoe goedkoop dit land is. We gingen iedere dag uit eten voor 8 euro pp. Een TomTom gekocht voor 30euro. Flesje cola(500ml) 80cent, en ga zo maar door.

Maandag zal onze stage in het ziekenhuis beginnen. 6 dagen per week bier drinken beviel me eigenlijk wel, maar nu begint het echte leven weer.

Groetjes vanuit Kaapstad!

X voor de meisjes, doei voor de jongens.

Ps. Fleur en Jochem bedankt voor de Lonely Planet! Die kwam heel goed van pas deze reis.

• 21 Augustus 2014 - 16:44

Boey:

Lekker bezig Schroppie!

vooral de x voor de meisjes en doei voor de jongens

• 21 Augustus 2014 - 16:51

Bobbonius:

Held!

• 21 Augustus 2014 - 18:23

Esther Stronks:

Wauw dat klinkt echt super gaaf. En dan te bedenken dat Eline en ik over 2 dagen in hetzelfde land zijn.. Heel bizar maar heel veel zin in! Succes met de stage jongens en vooral genieten!

• 21 Augustus 2014 - 22:08

Freek En Anita:

Hey Robbin.

We hadden al het een en ander van je gehoord over je reis, maar je verhaal is weer leuk om te lezen.
    Zijn erg benieuwd naar je filmpje, hebben het nog niet kunnen zien, kunnen het niet vinden. Maar ligt denk ik aan ons.
    Fijn dat de reis goed is verlopen, ook weer een hele ervaring.
    En nu aan de slag in het ziekenhuis. Dat zal ook een ervaring zijn. Erg benieuwd naar dat verhaal.
    Succes met je stage.

• 21 Augustus 2014 - 23:01

Robbin:

Ja de wifi hapert hier een beetje dus het filmpje komt nog. En ja hij is er Freek Schreurs

• 22 Augustus 2014 - 14:22

Dorenda:

Gaaf Robbin!

• 23 Augustus 2014 - 23:49

Thijspeters:

Wanneer begint de tuinbouw cursus dan?

• 25 Augustus 2014 - 08:40

Fleur:

Wat hebben jullie veel gedaan in die korte tijd, klinkt echt tof allemaal! Fijn om te horen dat de Lonley Planet jullie daarbij heeft geholpen! Veel succes met je eerst stage dag

• 27 Augustus 2014 - 22:23

Henk En Heidi:

Leuk om je belevenissen te volgen!! Succes met je stage....groeten

• 30 Augustus 2014 - 12:09

Lotte:

Wat een verhalen....aan de slag gaan na zo'n mooie week is wel even wennen, denk ik!
    Maar ook vast weer een avontuur haha! Heel veel succes en plezier!
    Groeten uit nijmegen!

• 31 Augustus 2014 - 19:37

Anja Schreurs:

Tjee, wat een goed bestede twee weken, even bijkomen van alle indrukken op jullie stageadres(grapje).
    Maar heel mooi om zoveel highlights te kunnen zien en te ervaren in een korte tijd.
    Fijn om achteraf te horen dat je goed met die mountainbike de berg af bent gekomen en dat het skydive avontuur ook tof was, dooooodeng.....
    Nu een succesvolle stage gewenst en ook nog veel plezier natuurlijk!
    Groeten uit Malden