Over de helft - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robbin Schreurs - WaarBenJij.nu Over de helft - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robbin Schreurs - WaarBenJij.nu

Over de helft

Blijf op de hoogte en volg Robbin

25 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Wederom bedankt voor alle leuke reacties die ik gekregen heb!

Aangezien het laatste bericht alweer 3 weken oud is, leek het me weer eens tijd om wat van me te laten horen. Alles gaat nog steeds goed hier in Zuid-Afrika. De weken vliegen voorbij, en ben tot de ontdekking gekomen dat we al over de helft zijn. Week 5 van m’n stage zit er al weer bijna op, maar nog steeds zo veel te leren.

De stage gaat eigenlijk prima. Zo nu en dan loop ik nog tegen dingen aan waarvan ik nog nooit gehoord heb, of die in Nederland net wat anders gaan. Gelukkig zijn de stagebegeleiders heel behulpzaam en nemen ze rustig de tijd om je te laten zien hoe het moet. Mijn tijd op de elective afdeling zit er bijna op, en over twee weken ruilen Rick en in van plaats. Aan de verhalen van Rick te horen ga ik me daar wel vermaken. Iedere dag komen er nieuwe patiënten met botbreuken, schotwonden en andere ongemakken het ziekenhuis in. Een dag of drie bijkomen in het ziekenhuis, en dan met een goede laag gips en een stel krukken weer naar huis. Hoe anders komt het ziekenhuis aan een gemiddeld ziekenhuis verblijf van 1,2 dagen per patiënt. Dan zijn we in Nederland toch maar verwend denk ik zo.

Naast onze stage van 7:30 tot 15:30 blijft er nog genoeg tijd over om leuke dingen te doen. Zo zijn we laatst naar een voetbal wedstrijd van Zuid-Afrika tegen Nigeria geweest. Op de foto’s kunnen jullie meegenieten van het fantastische stadion. Evenals het stadion in Durban is dit stadion speciaal voor het WK2010 gebouwd. Gelukkig zag het stadion er mooi uit, want het voetbal was niet om aan te zien. Als de bal drie keer rond gespeeld werd rond de middencirkel pakten de meeste Afrikanen hun vuvuzela’s al weer om dit uitbundig te vieren. Wel leuk voor de sfeer natuurlijk.

Voor het eerst in m’n leven ben ik naar een rugbywedstrijd geweest. Aangezien dit sport nummer 1 is hier, moesten we wel een wedstrijd bezoeken. Dit was absoluut geen straf overigens. Het is een leuke sport om naar te kijken aangezien er zoveel gebeurd op het veld. Tackle hier, opstootje daar, blessure behandeling in de hoek, goed man. Ook worden er veel meer punten gescoord, als je dit vergelijkt met een potje voetbal. Het was wel direct duidelijk dat je geen ruzie moet maken met die gasten. Twee meter groot, anderhalve meter breed en benen als boomstammen.

Afgelopen week hebben we ook nog een Township tour gedaan. Even weer stilstaan bij de realiteit, in plaats van als ‘rijke’ Nederlander klakkeloos geld uitgeven in dit land. Sommige delen van de township zien er prima uit. Mensen met een baan blijven in de goedkope township wonen en breiden op deze manier hun huis beetje bij beetje uit. De realiteit is helaas ook dat de overbuurman met zijn hele familie in een klein hutje moet leven van golfplaten. De stank in sommige delen verraden direct waar je wel en niet kunt lopen. We zijn onder begeleiding van een local door de wijken gelopen, en hebben daar met kinderen gedanst, gevoetbald en gezongen. Tot slot kregen ze allemaal een sinaasappel die we bij de lokale groenteboer gekocht hebben. Op deze manier hebben we toch nog wat terug kunnen geven aan de gemeenschap daar. Erg indrukwekkend om deze kant van Afrika te zien.

Helaas hebben we afscheid moeten nemen van onze vaste stapmaatjes Piet en Ernst, maar niet zonder eerst nog even een weekend maximaal te feesten. Bij deze zijn jullie eindelijk in een reisverslag genoemd;)

Dit weekend gaan we naar een wijnfestival in Fransschoek. Omdat wij natuurlijk zulke wijnliefhebber zijn, konden we dit niet laten schieten. €8,- om twee dagen lang wijn te ‘proeven’ van de lokale boeren. Wat de weekenden ons daarna gaan brengen zullen we wel zien. Genoeg te doen in ieder geval. De eerste tussenbeoordeling op stage zit er ook aan te komen, dus even van mijn beste kant laten zien komende week.

Geniet van het herfstachtige weer in Nederland, en ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Robbin

Feitjes vanuit Zuid-Afrika:
1. Prepaid stroom – je moet naar de supermarkt om stroom te halen, en met het bonnetje ga je naar het kastje in huis om de elektriciteit op te waarderen. Wij hebben nu al twee keer zonder stroom gezeten omdat ons tegoed op was.
2. President Zuma – Hij beloofde meer werkgelegenheid, en daar houdt hij zich aan. Nu zijn er mensen die bij een slagboom je kaartje aannemen, en hem er in stoppen voor je. Ook zijn er bij wegwerkzaamheden mensen die de hele dag met een vlag zwaaien om je te waarschuwen. Niet 1persoon, maar een stuk of 4.
3. Braai – Zuid-Afrikanen zijn gek op BBQ’en oftewel “Braaien”. We hebben zelfs een dag vrij gekregen omdat het ‘Nationale Braai dag” was.
4. Robbin – heeft het nog steeds goed naar zijn zin.
5. De Treinen – zitten op het drukste moment zo vol dat de mensen tussen de wagons en op het dak zitten. De deuren staan ook open omdat het binnen overvol is.
6. Wild vlees – zoals springbok, struisvogel, krokodil en kudu staan hier op veel menukaarten.
7. Voor een Diner – en een mooie avond stappen ben je vaak niet meer dan €35,- kwijt.

• 30 September 2014 - 21:18

Wilma En Theo:

Hey Robbin,

Fijn dat alles zo goed gaat en dat de tijd voorbij vliegt. Dat is een goed teken, en blijkt dat jij je daar prima vermaakt. En uit jouw verhalen te lezen is dat ook zo. Blijf lekker schrijven, zodat wij jou goed kunnen volgen !!

Wij wensen jou verder VEEL SUCCES in Zuid-Afrika !!

Gr. Wilma en Theo

• 08 Oktober 2014 - 14:44

Anja Schreurs:

Ik vind het steeds weer geweldig om jouw verslag te lezen. Ten eerste fijn dat jullie het zo leuk hebben, maar ook de beschrijvingen van het land en de bevolking zijn mooi om te horen. Het maximale wordt wel uit de stage gehaald. Inmiddels zal de (hopelijk goede)beoordeling ook binnen zijn:)
    Succes nog even, alle goeds vanuit Malden

• 12 Oktober 2014 - 13:14

Henk En Jeanet:

Weer met veel plezier je verslag gelezen. wat een wereld waarin je werkt, maar ook mag `leven`. Geniet ervan. Zoals je schreef op de helft. Dus nog evenveel weken voor je stage en al die andere dingen die je nog wilt doen.